Behandelingen

Algemene informatie…..

Uitgesloten voor behandeling: 
langdurige behandelgeschiedenis zonder resultaat.

Wat kunt u van de behandeling verwachten?

Als de cliënt zich aanmeldt, dient hij/zij een verwijzing te hebben welke voldoet aan de gestelde normen. Tot het moment dat de intake heeft plaatsgevonden is de verwijzer de eerstverantwoordelijke voor de cliënt.

Bij BaFo kunt u ook terecht zonder verwijzing. Dan betaalt u de behandeling zelf.

Op de website kan de cliënt de wachttijd van BaFo vinden. Wij streven ernaar binnen 4 weken een intake te doen. Als het langer duurt, stellen wij de cliënt hiervan op de hoogte en kan de cliënt zich eventueel wenden

tot de zorgbemiddeling van de eigen zorgverzekeraar.

Gedurende de wachtperiode wordt een e-health module “eerste stap naar herstel” aangeboden waar de cliënt alvast zelf mee aan de slag kan. Indien iemand al bekend is bij de POH adviseren wij de overbrugging hier voort te zetten, totdat de cliënt bij ons terechtkan.

Aanmelding kan zowel telefonisch als digitaal via de website.

De cliënt wordt telefonisch en per bevestigingsmail op de hoogte gesteld van de intakeprocedure. Via beveiligde mail worden de nodige formulieren (aanmeldformulier, ROM, privacyverklaring) meegezonden naar de cliënt. De cliënt kan deze formulieren via de beveiligde mailwisseling ingevuld retour te zenden. Wanneer de formulieren in goede orde zijn ontvangen wordt de aanmelding de eerstvolgende dinsdag bekeken door twee regiebehandelaren.

Deze maken een inschatting of passende zorg geleverd kan worden.

Indien dit niet het geval lijkt wordt (als de cliënt hier toestemming voor geeft) er contact opgenomen met de huisarts en wordt de cliënt indien nodig doorverwezen/terugverwezen. Indien wordt ingeschat dat onze instelling een passend zorgaanbod heeft wordt door het secretariaat een intakegesprek ingepland. De cliënt dient hiervoor zelf contact op te nemen met de praktijk (hiervan is cliënt bij aanmelding op de hoogte gebracht). Er wordt aan de hand van de aanmelding een elektronisch dossier aangemaakt in het medische softwareprogramma dat wij gebruiken.

Deze aanbieder is gecertificeerd op het gebied van gegevensbescherming.

Intake

De eerste afspraak vindt plaats met een regiebehandelaar en een medebehandelaar.

De regiebehandelaar is een GZ-psycholoog. De regiebehandelaar is het aanspreekpunt en de eerstverantwoordelijke.

Tijdens deze intake worden de klachten besproken en wordt er, indien hier sprake van is, een diagnose gesteld.

De regiebehandelaar gaat na of hij een effectief en doelmatig aanbod kan formuleren dat aansluit bij de zorgbehoefte, wensen en mogelijkheden van de cliënt.

Als BaFo geen passend aanbod heeft, verwijst hij terug naar de verwijzer. Bij voorkeur formuleren wij een beter passend hulpaanbod aan de verwijzer.

Behandelplan

De regiebehandelaar en medebehandelaar stellen in overeenstemming met de cliënt een behandelplan op met daarin het doel met betrekking tot de zorg voor een bepaalde periode.

Deze doelen zijn gebaseerd op de wensen, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt.

De wijze waarop (zorgpad) de psycholoog en cliënt de doelen trachten te bereiken wordt beschreven. Ook wordt er in het behandelplan opgenomen hoe we samenwerken met derden in het hulpverleningstraject, en wordt vormgegeven hoe met crisissituaties om te gaan.

Het behandelplan wordt besproken met cliënt/gezaghebbenden, en inzage is mogelijk via het cliëntportaal.

Na het opstellen van het behandelplan wordt een brief naar de verwijzer gestuurd (met hierin een aankomstbevestiging, gestelde diagnose, behandeldoelen, behandelmethode en relevante aanvullende informatie) als de cliënt hiervoor toestemming heeft gegeven.

De cliënt kan altijd contact opnemen met de regiebehandelaar als de cliënt bijv. van gedachten is veranderd t.a.v. zijn behandelaar of zijn behandeling.

Behandelfase

De oorzaken van psychische stoornissen kunnen sterk van elkaar verschillen.

In het algemeen zijn daarbij biologische, psychologische en sociale factoren te onderscheiden of een combinatie ervan. Hoe ernstiger de psychische problematiek hoe meer van deze factoren een rol kunnen spelen. De aard van deze factoren is van belang bij de vormgeving van de behandeling: de zorgbehoefte van de patiënt is bepalend voor de inzet van de juiste expertises.

De methode waarmee de cliënt behandeld wordt is afhankelijk van de problematiek en hulpvraag.

Periodiek wordt de behandeling geëvalueerd met de regiebehandelaar, de behandelaar en de cliënt (en waar mogelijk ook het systeem). De cliënt houdt onder regie van zijn behandelaar bij of de behandeling het gewenste effect sorteert door middel van bijv. het afnemen van klachtenlijsten (SL90 en SQ48 bij volwassenen, SDQ , en de ORS van Scott Miller).

Na 10 gesprekken vindt er een evaluatiegesprek plaats met de cliënt en de coördinerend regiebehandelaar.  Als doelen zijn bereikt , wordt het traject afgesloten.

Wanneer de behandeling wordt voortgezet (bij behandelingen die langer lopen dan een jaar) wordt de verwijzer hiervan op de hoogte gesteld middels een brief of telefonisch overlegcontact. De cliënt kan altijd contact opnemen met de regiebehandelaar als de cliënt bijvoorbeeld van gedachten is veranderd t.a.v. zijn behandelaar of zijn behandeling.

Afronding behandeling

De verwijzer wordt na de eindevaluatie van de behandeling   in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij cliënt hier bezwaar tegen maakt. Indien vervolgbehandeling nodig is wordt aan de verwijzer hierover gericht advies gegeven en bij doorverwijzing dragen wij zorg voor een ‘warme’ overdracht. De regiebehandelaar autoriseert de beëindiging van de behandeling conform NZa regelgeving.

Terugval en her aanmelden

 Cliënten kunnen zich opnieuw aanmelden wanneer er sprake is van een terugval en zij niet uit de voeten kunnen met het terugvalpreventieplan, dat is opgesteld gedurende de afrondingsfase van de behandeling.

Her-aanmelders kunnen terecht bij hun oude behandelaar en hoeven niet op de reguliere wachtlijst te staan.

Wij zijn op zoek naar GZ-Psychologen en Stagaires. Reageer vandaag nog!